Naar de navigatie Naar de inhoud

ZorgkaartNederland: vragen en antwoorden

Geplaatst op 15 januari 2016 door - 10759 keer bekeken

Foto ZorgkaartNederland: vragen en antwoorden

Soms krijgen wij bij Patiëntenfederatie Nederland vragen en opmerkingen over het nut, het doel en de werkwijze van ZorgkaartNederland.

Om hier antwoord op te geven hebben wij in samenwerking met een aantal beroepsorganisaties hard gewerkt aan een publicatie waarin de meest voorkomende (kritische) vragen, misverstanden, opmerkingen, onderzoeken en visies hebben verzameld en beantwoord.

Van wie is ZorgkaartNederland eigenlijk?

ZorgkaartNederland is vanaf de start in 2009 een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum heeft de Patiëntenfederatie Nederland in de eerste jaren ondersteund bij het starten van de website. De uitgeverij had daarbij aanvankelijk ook een belang in ZorgkaartNederland. Sinds 1 januari 2014 is Patiëntenfederatie Nederland 100% eigenaar van ZorgkaartNederland. 

Waar is Zorgkaartnederland voor bedoeld?

In het Nederlandse zorgstelsel moet er keuze zijn voor patiënten, en daar is informatie voor nodig. ZorgkaartNederland is voor patiënten bedoeld, en biedt een deel van deze informatie. Waarderingen vormen namelijk een informatiebron waar je als patiënt/cliënt gebruik van kunt maken. We willen ook graag andere soorten informatie presenteren voor zover die beschikbaar is. Relevante, objectieve informatie over kwaliteit. Wij streven ernaar dat patiënten niet alleen kunnen leren van de ervaringen van anderen, maar dat ze ook informatie kunnen benutten over de uitkomsten van behandelingen. Ook kan ZorgkaartNederland deel uitmaken van een kwaliteitssysteem voor de zorg. Niet als dé vervanger van de CQ, of als enige methode, maar wel als onderdeel van kwaliteitsmeting.

Hoe beschermt ZorgkaartNederland de privacy van de inzenders?

Wij willen op ons platform een veilige omgeving bieden voor iedereen die zijn of haar kwetsbare verhaal bij ons deelt. Wij spannen ons tot het uiterste in om deze gegevens  in proces en techniek te beschermen. Wij verstrekken persoonlijke gegevens  nooit aan derden. We doen ons best om daar zo duidelijk mogelijk over te communiceren. De vragen die desondanks komen, zijn voor ons altijd aanleiding om te kijken hoe we onze informatie kunnen aanscherpen.

Hoe beschermt ZorgkaartNederland de kwaliteit van de reviews?

Elke waardering wordt door iemand van de redactie gelezen en getoetst aan gedragscode. Daarnaast controleren we of er door dezelfde persoon mogelijk meerdere waarderingen worden ingezonden. Het systeem geeft een melding zodra hetzelfde IP-adres of mailadres wordt gebruikt voor het inzenden van een review. IP-adressen gebruiken wij dus alleen om te onderzoeken of er mogelijk sprake is van oneigenlijk gebruik. Bijvoorbeeld om na te kunnen gaan of een persoon meerdere waarderingen geeft over één consult, of dat het een zorgverlener betreft die zichzelf waardeert. Het IP-adres wordt dus vastgelegd om oneigenlijk gebruik te kunnen signaleren. Wij gebruiken IP-adressen nooit voor andere doeleinden en verstrekken ze niet aan derden. Het proces om oneigenlijk gebruik van ZorgkaartNederland te voorkomen, stopt nooit. We signaleren steeds meer en steeds sneller trends en ook mogelijkheden om oneigenlijk gebruik tegen te gaan.

Hoe verdient ZorgkaartNederland haar geld?

Patientenfederatie Nederland heeft geen winstdoelstelling met ZorgkaartNederland. Wel streven wij een gezonde exploitatie na. Zo blijven we in staat om de huidige (arbeidsintensieve) werkwijze te continueren en de complexe technische infrastructuur stabiel te houden. Het exploitatiemodel heeft twee pijlers. Allereerst wordt een bijdrage geleverd vanuit de algemene middelen van Patiëntenfederatie Nederland. Daarnaast vragen wij een jaarlijkse bijdrage van zorgaanbieders die gebruikmaken van een aantal extra functies van ZorgkaartNederland.

Waarom partnerships?

ZorgkaartNederland is onafhankelijk. Dat moet ook zo blijven. Het model waarbij partners gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van ZorgkaartNederland, is een belangrijke voorwaarde voor die onafhankelijkheid. Partners krijgen nooit persoonsgevevens van patiënten. De redactie gaat altijd via ZorgkaartNederland.

Naast onafhankelijkheid waarborgen wij ook dat zorgaanbieders en bezoekers altijd gratis gebruik kunnen maken van de basisfunctionaliteiten van ZorgkaartNederland. En dat is wat de website in de kern is: een mogelijkheid om zorg te waarderen, en de mogelijkheid voor zorgaanbieders om op die waardering te reageren.

Vooral organisaties die actief willen leren van waarderingen en deze anonieme, niet herleidbare waarderingen willen gebruiken om hun zorg en dienstverlening beter te maken, hebben baat bij een pakket omdat ze hun zorgverlening ermee kunnen verbeteren. Het is ons meest directe instrument om de stem van patiënt invloed te geven op de kwaliteit van zorg.

Wetenschappelijk onderzoek

Hoe betrouwbaar het beeld is dat uit waarderingen ontstaat, onderzocht het Talma Institute van de Vrije Universiteit. De uitkomst is dat er een betrouwbaar beeld ontstaat bij 9 waarderingen voor een individuele zorgaanbieder, en bij 30 waarderingen voor een zorginstelling. Ook de waarde van oudere waarderingen laten we onderzoeken. Binnenkort toont ZorgkaartNederland hoe een aanbieder door de jaren heen scoort, en op basis van hoeveel waarderingen dat gemeten is.

Van kritische vragen worden we beter. Onduidelijkheden leggen we graag uit. De meest gestelde kritische vragen vindt u hier. Mocht u daarnaast nog suggesties voor ons hebben, neem dan contact op.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.